Oscar Lone Olsen
Art Director
December 23, 2024
Culture, Media

Trenger vi virkelig 170 år?

Sosiale medier har utviklet seg raskt det siste tiåret, mer enn hva vi kanskje forstår. Ulike plattformer har satt et stort og muligens permanent preg på livene våre. Den opprinnelige tanken var å samle mennesker på tvers av landegrenser på «World Wide Web». Det man kanskje ikke så komme var at det ville fullstendig endre mediebildet som vi kjente det. Før sosiale medier var tradisjonelle medier og pressen de største påvirkerne, slik er det ikke lenger. Når MySpace ble lansert i 2003, startet det en ny form for utvikling i mediebildet: det sosiale mediet.

Her er vi i dag, hvor sosiale medier har blitt viktigere for noen enn våre fysiske kontakter, og de er viktigere for nyhetsbilde enn hva aviser er for mange. Sosiale medier har fått større påvirkningskraft enn tradisjonelle medier, og dette har også forårsaket at begrepet «influenser» har blitt introdusert. Det siste tiåret har vi også blitt vitne til hvordan influensere har vokst frem som en ny maktfaktor.

I Norge har vi ytringsfrihet og en fri presse, men det betyr ikke at det ikke finnes noen grenser for medienes virksomhet. Pressen har sine egne, selvpålagte “lover” gjennom vær varsom-plakaten og redaktørplakaten. Den har dessuten sin egen uformelle “domstol” gjennom pressens faglige utvalg. Disse retningslinjene ble opprettet for å styre informasjonen som ble formidlet på grunn av påvirkningskraften pressen har. Det er viktig å nevne at vær varsom-plakaten ble utviklet i 1936, hele 170 år etter at den første avisen i Norge ble publisert.

Influensere som i dag har like stor, om ikke større, påvirkningskraft enn pressen har ingen reguleringer eller retningslinjer på lik linje med tradisjonelle medier. I dag er det offentlig debatt om influenseres reklamering av kosmetiske behandlinger og produkter, som veneers og alkohol, er etisk riktig å vise for barn og ungdom. Ifølge vær varsom-plakaten hadde dette aldri vært greit i tradisjonelle aviser. Sitter vi i dag stille i båten og forventer at det skal gå over av seg selv? Etter all sannsynlighet gjør det ikke det når det kontinuerlig kommer opp nye hendelser som sjokkerer en større del av befolkningen. Skal vi virkelig vente 160 år til før vi får på plass ordentlige retningslinjer for influensere?

Influensere driver med ansvarsfraskrivelse på mange plan i dag. De mener at det ikke er deres jobb å oppdra barn, og de kan ikke kontrollere om barn og unge ser på innholdet deres. Realiteten er at de har et stort ansvar og en viss kontroll på om barn og unge ser på innholdet deres. Mange barn og unge tilbringer i dag mer tid med influensere enn de gjør med familien eller på skolen, derfor må de også anerkjenne og ta sitt ansvar.

Jeg mener at influensere må på lik linje som tradisjonelle medier underlegges etiske retningslinjer og sterkere regulering, på grunn av påvirkningskraften og ansvar de har for tusenvis av barn og ungdom.

Les mer om vær varsom-plakaten her.

Oscar Lone Olsen
Art Director
December 23, 2024
Norsk
Culture, Media